نحوه اتصال موتورهاي الکتريکي تک فاز
نوشته شده توسط : سهیلا سهیلی

طراحي يک الکتروموتور تک فاز در مقايسه با يک موتور سه فاز نسبتاً ساده است. آنها معمولاً در وسايل الکتريکي کوچکتر مانند ابزارهاي برقي نصب مي شوند. يک موتور تک فاز جريان مستقيم (DC) پس از وصل شدن برق به طور خودکار شروع به چرخش مي کند، اما يک موتور تک فاز جريان متناوب (AC) براي شروع چرخش به خازن نياز دارد. اين به اين دليل است که جريان متناوب AC حدود 60 بار در ثانيه متناوب مي شود، بنابراين بدون خازن، موتور به جاي چرخش، به سادگي مي لرزد. اتصال يک موتور تک فاز، اعم از DC يا AC، نسبتاً ساده است.

 

 

موتور الکتريکي DC

مرحله 1

پانل موتور الکتريکي تک فاز DC را برداريد تا بتوانيد به کانکتورهاي ترمينال دسترسي داشته باشيد. از يک پيچ گوشتي براي باز کردن پيچ هاي نگهدارنده پانل در جاي خود استفاده کنيد و سپس با انگشتان خود را برداريد. دو کانکتور ترمينال در يک موتور DC وجود دارد: برق و خنثي. پيچ هاي رابط ترمينال را با استفاده از پيچ گوشتي باز کنيد. آنها را به طور کامل خنثي نکنيد.

 

 

گام 2

1 اينچ پلاستيک بيروني را از انتهاي يک نوار سيم دو هسته اي AWG 14 با استفاده از سيم کش ها جدا کنيد تا به دو سيم داخلي قرمز و مشکي برسيد. حدود ¼ اينچ پلاستيک را از انتهاي دو سيم داخلي رنگي با استفاده از نوارهاي سيم کش جدا کنيد. اين هسته فلزي را آشکار مي کند.

 

مرحله 3

سيم سياه را زير پيچ ترمينال با برچسب "-،" "N" يا "Neu" بکشيد و سپس پيچ را سفت کنيد. سيم قرمز را زير پيچ ترمينال با برچسب "+"، "Live" يا "L" بلغزانيد و سپس پيچ را سفت کنيد.

 

مرحله 4

درپوش اتصال ترمينال را تعويض کنيد. پيچ ها را داخل سوراخ قرار دهيد و آنها را سفت کنيد. از همين روش براي اتصال انتهاي مخالف سيم به منبع تغذيه استفاده کنيد، که براي يک موتور DC احتمالاً يک ترانسفورماتور يا بسته باتري است، زيرا آنها با ولتاژ پايين کار مي کنند.

 

موتور الکتريکي AC

 

مرحله 1

از يک پيچ گوشتي براي باز کردن پيچ هاي نگهدارنده صفحه اتصال ترمينال روي موتور تک فاز AC استفاده کنيد. پانل را با انگشتان خود برداريد. سه کانکتور وجود دارد: زنده، خنثي و زمين. سه پيچ ترمينال را با استفاده از پيچ گوشتي باز کنيد، اما پيچ ها را به طور کامل باز نکنيد.

 

گام 2

1 اينچ پلاستيک بيروني را از انتهاي يک نوار سه هسته اي سيم 12 گيج AWG جدا کنيد تا سه سيم رنگي داخلي نمايان شود. سيم ها سبز يا سبز و زرد راه راه براي زمين، سفيد يا خاکستري براي خنثي، و سياه و سفيد، اما گاهي اوقات نارنجي يا قرمز، براي زنده هستند. ¼ اينچ پلاستيک رنگي را از انتهاي سه سيم جدا کنيد.

 

مرحله 3

سيم سبز رنگ را زير کانکتور ترمينال با برچسب "Gnd" يا "T" بلغزانيد و سپس پيچ را محکم کنيد. سيم سفيد را زير کانکتور ترمينال با برچسب "N"، "Neu" يا "-" بکشيد و سپس پيچ را ببنديد. سيم سياه را زير کانکتور ترمينال با برچسب "L"، "Live" يا "+" بکشيد و سپس آن را ببنديد. پيچ

 

مرحله 4

پانل اتصال ترمينال را تعويض کنيد. پيچ ها را در سوراخ هاي پيچ قرار دهيد و پيچ ها را محکم کنيد.

 

مرحله 5

يک دوشاخه را در انتهاي مخالف سيم قرار دهيد، اگر يکي از آنها قبلاً وصل نشده است. سيم را همانطور که قبلاً توضيح داديم با استفاده از سيم کش ها جدا کنيد. پوشش دوشاخه را با استفاده از پيچ گوشتي برداريد و سپس پيچ هاي سه قطب پايانه دوشاخه را باز کنيد. سيم سبز را به ترمينال بالا وصل کنيد، سيم سفيد را به ترمينال پايين سمت چپ وصل کنيد و سپس سيم سياه را به ترمينال پايين سمت راست وصل کنيد. پيچ هاي ترمينال را ببنديد و درپوش دوشاخه را عوض کنيد. پيچ را محکم کنيد تا درپوش دوشاخه در جاي خود ثابت بماند.





:: بازدید از این مطلب : 8
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 5 ارديبهشت 1403 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: