نوشته شده توسط : سهیلا سهیلی


خواندن پلاک موتور گاهی اوقات می تواند یک چالش منحصر به فرد ایجاد کند. اکثر سازندگان اطلاعات را به گونه‌ای متفاوت نمایش می‌دهند و پلاک‌های نام اغلب کثیف، آسیب می‌بینند و گاهی اوقات حذف می‌شوند. این می تواند خواندن پلاک الکتروموتور را به یک کار دشوار یا خسته کننده تبدیل کند.

در طول عمر موتور به اطلاعاتی از روی پلاک موتور نیاز خواهید داشت. اگر زمانی نیاز به اندازه یک VFD، تعمیر موتور، تعویض موتور، وصل کردن موتور، ضریب توان صحیح، خرید قطعات یا انجام تقریباً هر کاری با یک موتور دارید، به اطلاعات روی پلاک موتور نیاز خواهید داشت.


ولتاژ

موتورها طوری طراحی شده اند که با ولتاژ ذکر شده در پلاک آنها کار کنند. بسیاری از موتورهای صنعتی طوری طراحی شده اند که با بیش از یک ولتاژ (قدرت خط) کار کنند. به عنوان مثال، بسیاری از موتورها دارای دو رتبه هستند و برای کار در ولتاژ 230 ولت و 460 ولت طراحی شده اند.

به طور معمول، موتورها تحمل عملیاتی 10٪ ± ولتاژ نامی روی پلاک دارند (به دفترچه راهنمای خود مراجعه کنید). این بدان معنی است که موتوری که برای کار با ولتاژ 230 ولت طراحی شده است، می تواند با ولتاژ 208 ولت (یا 240 ولت) کار کند. موتورها نباید خارج از محدوده ولتاژ تعیین شده خود کار کنند، انجام این کار به موتور و یا تجهیزات شما آسیب می رساند. هنگام کار با موتوری که دارای ولتاژ دوگانه است، فراموش نکنید که درجه آمپر مربوطه و اتصال سرب را بررسی کنید.


توجه داشته باشید:

اگر از تحمل ولتاژ موتور خود استفاده کنید، رتبه ضریب سرویس شما کاهش می یابد.

درجه آمپر بار کامل

درجه بندی FLA نرخی است که در آن یک موتور در 100٪ بار نامی و در ولتاژ نامی و متعادل برق مصرف می کند. این عدد به ویژه در هنگام کار با قطعات الکتریکی بسیار مهم است. سیم کشی، استارت، قطع کننده مدار و اضافه بارهای حرارتی همگی بر اساس درجه آمپر بار کامل اندازه گیری می شوند.


وقتی صحبت از اندازه یک VFD می شود، رتبه بندی FLA اطلاعات بسیار مهمی است. در راهنمای خرید VFD ما درباره اندازه گیری VFD بیشتر بیاموزید.

 

فاز

 

مگر اینکه کاربرد منحصر به فردی داشته باشید، موتور شما برای برق ورودی تک فاز یا سه فاز رتبه بندی می شود.

 

دور در دقیقه (سرعت)

 

RPM ذکر شده روی پلاک، سرعت شفت موتور است. سرعت موتور با فرکانس ولتاژ خط و تعداد قطب های موتور ارتباط مستقیم دارد. در فرکانس 60 هرتز، یک موتور 4 قطبی با سرعت تقریبی 1800 دور در دقیقه (7200/4 قطب) می چرخد. با این حال، بسته به میزان لغزش روتور که موتور برای شما طراحی شده است، ممکن است RPM را به عنوان 1775 یا 1750 و غیره مشاهده کنید. این عدد نشان‌دهنده چیزی است که سازنده مهندسی کرده است که موتور تحت بار کامل با فرکانس تنظیم شده درج شده روی پلاک می‌چرخد.

 

نامه طراحی

نامه طراحی اطلاعاتی در مورد گشتاور راه اندازی موتور ارائه می دهد. حروف طراحی B (گشتاور شروع معمولی)، C (گشتاور راه اندازی بالا) و D (گشتاور راه اندازی بسیار بالا) رایج ترین حروف هستند. گشتاور راه اندازی موتور با گشتاور در طول عملیات عادی متفاوت است.


به عنوان مثال، دو موتور با درجه‌بندی گشتاور در حال اجرا مشابه ممکن است دارای رتبه‌بندی گشتاور راه‌اندازی بسیار متفاوتی باشند. موتوری که برای یک فن سانتریفیوژ استفاده می شود احتمالاً نیاز به گشتاور راه اندازی متفاوتی نسبت به تسمه نقاله دارد.

 

فاکتور خدمات

موتورها اغلب برای رسیدگی به افزایش موقت تقاضا طراحی می شوند. ضریب سرویس نشان دهنده توانایی موتور برای رسیدگی به این افزایش تقاضای موقت است. فاکتور خدمات را به عنوان یک بیمه نامه در نظر بگیرید. برای دمای محیط، ارتفاع، ولتاژهای بالا و پایین خط و ولتاژهای نامتعادل طراحی شده است. نباید به عنوان روشی برای افزایش اسب بخار موتور استفاده شود.

ضریب سرویس به صورت اعشاری بیان می شود. اگر رتبه‌بندی ضریب سرویس را روی پلاک موتور نمی‌بینید، ضریب سرویس معمولاً 1.00 است. علاوه بر این، تمام موتورهایی که روی VFD کار می کنند (حتی در 60 هرتز) ضریب سرویس را از دست می دهند و 1.00 رتبه بندی می شوند. لطفاً برای اطلاعات بیشتر به کتابچه راهنمای خود مراجعه کنید.


شما می توانید با استفاده مداوم از رتبه بندی ضریب سرویس، عمر موتور خود را به طور چشمگیری کاهش دهید.

 

فرکانس

فرکانس مدت زمان اوج تا اوج یک موج سینوسی AC است (60 هرتز = 60 سیکل در ثانیه). فرکانس ارتباط مستقیمی با سرعت موتور دارد. (برای اطلاعات بیشتر، نظریه موتور 101: تنظیم فرکانس را بخوانید)


در آمریکای شمالی، فرکانس استاندارد معمولاً 60 هرتز است. در خارج از آمریکای شمالی 50 هرتز اغلب استاندارد است. برخی از پلاک‌ها دارای رتبه‌بندی فرکانس‌های متعددی هستند.

 

کد

موتورهای AC که با ولتاژ کامل راه اندازی می شوند، جریان (آمپر) بیشتری نسبت به عملیات معمولی می کشند. این معمولاً به عنوان جریان هجومی یا جریان شروع شناخته می شود. این کدها محدوده ای از جریان هجومی را نشان می دهند.


برای یافتن جریان هجومی تقریبی موتور خود، حرف کد روی پلاک موتور خود را با مقدار تقریبی میان برد مربوطه در نمودار مطابقت دهید. مقدار میان برد و درجه آمپر بار کامل را روی پلاک موتور خود ضرب کنید.

 

بهره وری

رتبه بازده موتور اندازه گیری می کند که موتور چقدر انرژی الکتریکی (ورودی) را به انرژی مکانیکی (خروجی) تبدیل می کند. این معمولاً به صورت اعشاری نمایش داده می شود.


مصرف انرژی یک موتور تا حد زیادی بزرگترین هزینه عملیاتی آن است. به عنوان یک قاعده کلی، موتوری که 24/7/365 به مدت یک سال کار می کند، می تواند سه برابر بیشتر از قیمت خرید در مصرف برق قیمت داشته باشد. در بسیاری از کاربردها، یک VFD می تواند صرفه جویی قابل توجهی در هزینه های عملیاتی ایجاد کند. پمپ های گریز از مرکز اغلب پتانسیل زیادی برای صرفه جویی در انرژی دارند. در برخی شرایط استفاده از VFD برای کاهش سرعت تا 20 درصد می تواند منجر به صرفه جویی 50 درصدی در انرژی شود. با این حال، صرفه جویی در انرژی بر اساس عوامل متعددی مانند شرایط موتور، کاربرد و هزینه های انرژی در منطقه شما متفاوت خواهد بود.

 

عایق

کلاس عایق توانایی موتور را برای تحمل دما در طول زمان توصیف می کند. B، F و H معمولاً از انواع عایق استفاده می شوند. حروفی که بعداً در الفبا ظاهر می شوند نشان دهنده عایق هایی هستند که بهتر می توانند دما را تحمل کنند. بنابراین کلاس F بهتر از کلاس B می تواند دما را تحمل کند.


سیستم های عایق موتور که برای استفاده از اینورتر رتبه بندی می شوند، روی پلاک موتور (یا برچسب) مشخص می شوند. این سیستم ها باید دارای سیم دارای حداقل 1600 ولت سنبله، عایق کلاس F یا H باشند و با رزین 100٪ فروخته شده در سیستم اشباع فشار خلاء (VPI) پردازش می شوند.

موتورهایی که با این مشخصات مطابقت ندارند می‌توانند برای برآورده کردن این الزامات دوباره بپیچند.

 

CT/VT

CT مخفف Constant Torque و VT مخفف Variable Torque است. اگر این رتبه‌بندی‌ها روی پلاک موتور شما باشد، معمولاً به این معنی است که موتور شما برای استفاده از اینورتر رتبه‌بندی شده است.

 

وظیفه

وظیفه مدت زمانی است که یک موتور می تواند بدون دوره خنک کننده کار کند. اکثر موتورهای صنعتی برای کار مداوم درجه بندی می شوند.

 

اندازه قاب

اندازه قاب NEMA ردپای موتور و ابعاد شفت را مشخص می کند. دو عدد اول نشان دهنده ارتفاع شفت از پایه نصب است. این عدد تقسیم بر چهار نشان دهنده ارتفاع شفت بر حسب اینچ است. شماره سوم ابعاد سوراخ نصب پیچ است، برخی از موتورها ممکن است چندین سوراخ برای گزینه های مختلف نصب داشته باشند.


نوع محوطه

نوع محفظه اطلاعاتی را در مورد میزان محافظت موتور در برابر محیط نشان می دهد. رایج ترین انواع محفظه ها عبارتند از: ضد قطره باز (ODP) و کاملاً محصور شده با فن خنک کننده (TEFC).

ODP - یک موتور ضد قطره باز محفظه ای باز است که اجازه می دهد هوا آزادانه در داخل اطراف سیم پیچ ها جریان یابد. از ریزش قطرات مایع از زاویه 0 تا 15 درجه محافظت می شود، اما ضد آب نیست.

TEFC - محفظه کاملاً محصور شده با فن خنک شده از جریان آزاد هوا به داخل موتور جلوگیری می کند. موتور توسط یک فن خنک می شود که هوا را در قسمت بیرونی محفظه می دمد. یک TEFC کاملاً هوا یا آب بند نیست. آلاینده‌های بیرونی می‌توانند وارد موتور شوند، اما این معمولاً در عملکرد عادی اختلال ایجاد نمی‌کند.


چندین نوع محفظه دیگر وجود دارد که در اینجا ذکر نشده است.

 

بلبرینگ

پلاک موتور شما ممکن است حاوی اطلاعات بلبرینگ باشد.

ممکن است دو مشخصات بلبرینگ روی پلاک موتور وجود داشته باشد، یاتاقان محور محرک و یاتاقان محور درایو مقابل. تفاوت این دو در محل قرارگیری موتور است. یاتاقان محور محرک نزدیک به جایی است که محور محرک از موتور خارج می شود. بلبرینگ شفت درایو مقابل در سمت مخالف شفت محرک قرار دارد.

هر سازنده ای روش خاص خود را برای نمایش اطلاعات بلبرینگ دارد و این می تواند بین سازنده ها بسیار متفاوت باشد.

 

نمودارهای اتصال ولتاژ (تسمه)

نمودارهای اتصال اطلاعات مربوط به اتصال موتور شما به ولتاژ مناسب را نشان می دهد. برخی از موتورها برای تحمل ولتاژهای متعدد طراحی شده اند، بنابراین ممکن است بیش از یک نمودار وجود داشته باشد.


توجه داشته باشید:

نمودار صحیح را با دقت انتخاب کنید. اتصال نادرست سیم کشی به موتور شما آسیب می رساند.

 

شماره مدل و شماره سریال

شماره سریال و شماره مدل برای شناسایی تجهیزات با سازنده استفاده می شود.

 

منبع



:: بازدید از این مطلب : 209
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 17 آذر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سهیلا سهیلی

 

یک موتور الکتریکی برای تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی استفاده می شود. بیایید یک مثال را مرور کنیم: میکسر در خانه شما چه کاری برای شما انجام می دهد؟ تیغه های دوار چیزها را برای شما له و مخلوط می کنند. اگر کسی از شما بپرسد که چگونه کار می کند، چه می گویید؟ احتمالاً می گویید که روی برق کار می کند. خوب، این نادرست نیست. موتورها انرژی الکتریکی را به کار مکانیکی تبدیل می کنند. برعکس توسط قیمت ژنراتور کاجیلی انجام می شود که کار مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کنند.

یک موتور الکتریکی برای تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی استفاده می شود. بیایید یک مثال را مرور کنیم: میکسر در خانه شما چه کاری برای شما انجام می دهد؟ تیغه های دوار چیزها را برای شما له و مخلوط می کنند. و اگر کسی از شما بپرسد که چگونه کار می کند، چه می گویید؟ احتمالاً می گویید که روی برق کار می کند. خوب، این نادرست نیست. در هنگام خرید الکتروموتور موتورها انرژی الکتریکی را به کار مکانیکی تبدیل می کنند. برعکس توسط ژنراتورهایی انجام می شود که کار مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کنند.

منبع تغذیه: یک موتور ساده معمولا منبع تغذیه DC دارد. برق آرمیچر موتور یا سیم پیچ های میدان را تامین می کند.
کموتاتور: رابط دوار سیم پیچ آرمیچر با مدار ثابت است.
آهنربای میدان: میدان مغناطیسی به تولید گشتاور روی سیم پیچ آرمیچر چرخان بر اساس قانون سمت چپ فلمینگ کمک می کند.
هسته آرمیچر: سیم پیچ آرمیچر را در جای خود نگه می دارد و پشتیبانی مکانیکی را فراهم می کند.
سیم پیچ آرمیچر: به کارکرد موتور کمک می کند.
برس ها: وسیله ای است که جریان را بین سیم های ثابت و قسمت های متحرک هدایت می کند که معمولاً محور چرخان است.

 

اصل کار یک موتور الکتریکی چیست؟

کار یک موتور الکتریکی کاجیلی بر این واقعیت استوار است که یک هادی حامل جریان یک میدان مغناطیسی در اطراف خود ایجاد می کند. برای درک بهتر وضعیت زیر را تصور کنید.

دو آهنربا میله ای بردارید و قطب ها را رو به روی هم نگه دارید و فضای کوچکی در بین آن ها قرار دهید. حالا طول کمی از یک سیم رسانا را بردارید و یک حلقه درست کنید. این حلقه را در بین فضای بین آهنرباها طوری نگه دارید که همچنان در حوزه نفوذ آهنرباها باشد. حالا برای آخرین بیت. انتهای حلقه را به پایانه های باتری وصل کنید.

هنگامی که الکتریسیته از مدار ساده شما عبور می کند، متوجه خواهید شد که حلقه شما "حرکت می کند". پس چرا این اتفاق می افتد؟ میدان مغناطیسی آهنرباها با میدانی که به دلیل جریان الکتریکی در هادی ایجاد می شود تداخل ایجاد می کند. از آنجایی که حلقه به یک آهنربا تبدیل شده است، یک طرف آن به قطب شمال آهنربا و طرف دیگر به قطب جنوب جذب می شود. این باعث می شود که حلقه به طور مداوم بچرخد. این اصل کار موتور الکتریکی است.

انواع موتور الکتریکی

موتور AC

شامل موتور سنکرون و القایی (تکفاز و سه فاز)

موتور DC

شامل جاروبک دار (آهنربای دائمی، سیمی، شانت، سیم پیچی کامپوند) و بدون جاروبک

 

طبقه بندی اولیه موتور الکتریکی به شرح زیر است:

موارد استفاده از موتور الکتریکی

موتورهای الکتریکی در کاربردهای مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. برخی از آنها به شرح زیر است.

  • مته
  • پمپ های آب
  • درایوهای دیسک سخت
  • ماشین های لباسشویی
  • تجهیزات صنعتی

می توانید انتظار داشته باشید که راندمان یک موتور کارآمد حدود 70 تا 85 درصد باشد زیرا انرژی باقیمانده در تولید گرما و صداهای منتشر شده تلف می شود.

با کاجیلی همراه باشید تا مقالات جالب دیگری از این دست را مشاهده کنید.

کدام وسیله کار مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند؟

ژنراتور وسیله ای است که کار مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند.

منظور از موتور الکتریکی چیست؟

یک موتور الکتریکی برای تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی استفاده می شود.

عملکرد اصلی هسته آرمیچر چیست؟

هسته آرمیچر به نگه داشتن سیم پیچ آرمیچر در جای خود کمک می کند و پشتیبانی مکانیکی را فراهم می کند.



:: بازدید از این مطلب : 237
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 3 آذر 1401 | نظرات ()